En danseoplevelse jeg aldrig glemmer

Palle Granhøjs nyeste skud på stammen Rose: Rite of Spring – Extended 2 havde urpremiere torsdag den 12. marts. Denne gang er der fokus på kvinderne og overgangen fra pige til kvinde gennem forskellige ritualer. Det er en kvindelig udgave af den første forestilling fra 2014, som handlede om overgangen fra dreng til mand.

Det er kun anden gang at jeg bevæger mig ind i den moderne danseverden og denne gang blev jeg mast helt tilbage i stolen med en ubehagelig følelse af at min grænse var nået. Alt den nøgenhed og menstruationsblodsritualer, som udgør overgangen fra pige til kvinde, er lidt for provokerende til mig.

Når det så er sagt, så er Stravinskys musik fantastisk. Maria Eshpai er en virkelig dygtig pianist og danserne er uden tvivl også helt utrolige på scenen. Jeg er dybt betaget af deres selvkontrol af kroppen. Jeg går derfra med en forståelse for at det er helt okay at kvindekroppen har mange forskellige former og at vi ikke alle er ens og en oplevelse jeg aldrig nogensinde glemmer igen.

Skriv et svar

